Indtast din registrerede e-mail:
Indtast ny adgangskode:

Månedens motorikhilsen - Fokusområde, Vestibulærsansen

Ø​velse/leg 1 - 7 minutter

Denne 7 minutters træning kan med fordel laves om morgenen inden børnehave eller skole. Det kan den fordi disse øvelser giver uovertruffen stimulering og skaber et miljø, hvor hjernen er klar og villig til at lære.

​​

Materialer

  • En intervaltimer (jeg bruger en app, der bogstaveligt kaldes Interval Timer)

  • Vand

  • kondisko

  • musik

Beskrivelse

Indstil din intervaltimer til 7 runder på 45 sekunders arbejde og 15 sekunders hvile i alt 7 minutter. Det er vigtigt at den voksne laver øvelserne sammen med barnet.

Hop som en frø

Det er præcis, hvad de lyder som. Hop frem og tilbage som en frø. Afhængigt af hvor meget plads du har, skal du måske hoppe på ét sted.

Gå som en bjørn

Placer dine hænder og fødder på gulvet. Dine hofter og numse skal være i luften, højere end dit hoved. På alle fire tages to skridt frem og to skridt tilbage, og gentag derefter.

Gør som Gorillaen

Sænk ned i en lav sumo squat og læg hænderne på jorden mellem dine fødder. Tag et par trin til venstre og derefter tilbage et par trin til højre. Hele tiden bevæges der rundt i squat og abe-lignende holdning gennem hele bevægelsen.

Søstjerne-hop

Denne øvelse er sprællemænd! Lav så mange som du kan med arme og ben spredt bredt ud som en søstjerne!

Gepard-løb

Løb så hurtigt du kan på stedet

Krabbegang

Sid med knæene bøjede og læg dine håndflader fladt på gulvet bag dig nær dine hofter. Løft din krop fra jorden og "gå" på alle fire frem og tilbage.

Elefanttramp

Stå med dine fødder i hoftebredde fra hinanden og tramp. Hæv dine knæ op til hoftehøjde, eller så højt som du kan. Prøv evt at ramme dine hænder med dine knæ.

7 minutters balancetræning

Øvelse/Leg 2 - Hovedet ned

​Hæng på hovedet og gør det mange gange i løbet af dagen. Det er noget alle burde gøre for at forbedre vores vestibulære system

Materialer

En sofa eller lignende

Beskrivelse​

Lad barnet ligge på ryggen i sofaen med hovedet ud over kanten. Tænd evt for tv’et. Selv om der kan være risiko for at hænge på hovedet i længere tid, kan børn i almindelighed hænge på hovedet så ofte som de kan lide. så længe du følger deres tegn. Hvis dit barn på noget tidspunkt angiver, at de ikke ønsker at være på hovedet, eller de klager over at føle, skal du straks stoppe.

Variationer

  • Hæng på hovedet og snak

  • Hæng på hovedet i en ribbe

  • Alle aktiviteter dur, så længe det foregår på hovedet

Hovedet ned

Øvelse/Leg 3 - Balanceudfordringen

Balancesansen kan ikke udfordres for meget. I denne øvelse/leg bliver balancen udfordret samtidig med at barnet får øvet finmotorik, figurer og bogstaver/tal

Materialer

  • En skammel

  • En stol

  • En bold

  • Et stykke papir med skrivelinier på

  • En kuglepen/tusch/blyant

  • Tape

Beskrivelse

Tape et stykke papir fast på væggen i tilpas højde ud for barnets hovede. Stil derefter en skammel ind til væggen under papiret. Fortæl så barnet hvilken figur der skal tegnes på linien (fx en trekant) imens barnet står med den ene fod på skamlen. Når figuren er tegnet nævnes en ny.

Variationer

  • Skriv bogstaver på liniern
  • Fjern skamlen og stå på ét ben i stedet
  • Drop at tegne og skrive. Lad barnet stå med den ene fod på en bold. Foden skal så rulles frem og tilbage på bolden - gerne langsomt

Balanceudfordringen

PLUSmedlemmer

Riverstones

​Stenene giver masser af mulighed for at træne balanceevne og grovmotoriske færdigheder. Leg på stenene giver masser af erfaring med timing og koordinering af kroppen.

Legeinspiration

 Hver sten har en gummikant i bunden, som forhindrer dem i at glide og beskytter de indendørs gulve. Sjov og leg på en udfordrende, aktiv og fantasifuld måde. Opbygger børnenes selvtillid, når de kan hoppe, bedømme afstande og bruge deres koordination og balance.

Jorden er giftig

Byg en sej ”jorden er giftig bane” derhjemme og hop fra sten til sten uden at røre gulvet.

Saml op

Lad barnet gå rundt på de opstillede River Stones. Sig nu en farve hvor barnet skal stå for at samle en ting op fra (fx ærteposer). Kan varieres med at barnet skal stå på et ben.

Kontakt Børnenes Motorikklub​

Højgårdsvænget 13

8600 Silkeborg​

Telefon: 27 21 12 26​

E-mail: info@motorikklubben.dk

CVR: 36706457

vores privatlivspolitik

Børnenes Motorikklub ApS
Højgårdsvænget 13
8600 Silkeborg

Hvem er vi​

​​Børnenes Motorikklub består af Helle, Tonni og Søren der tilsammen har over 30 års erfaring med motorik og indlæring. 

Da en god grundmotorik er essentiel for bevægeglæde, sociale kompetencer og indlæringsparathed, ​ er vi klar til at hjælpe jer og jeres børn med at få en masse glade stunder sammen, så der er basis for, at de kan få leget, tumlet og bevæget sig til en glad og aktiv opvækst.

se månedens motorikhilsen