Indtast din registrerede e-mail:
Indtast ny adgangskode:

Øvelse 1: Supermand for begyndere

Målet med øvelsen er at barnet kan ligge på maven og løfte arme og ben i hurtigt tempo.


Trin 1

Barnet skal ligge sig på maven med armene frem foran sig. Derefter løftes hovedet og armene op foran. Denne stilling skal holdes i 10 til 20 sekunder. Det er vigtigt at I snakker med barnet om hvilke muskler barnet kan mærke at det bruger. Barnet ligger sig på maven med armene frem foran sig.

Trin 2

Når barnet kan holde positionen i trin 1 i 10-20 sekunder skal I koble benene på. Det vil sige at barnet skal ligge på maven, løftes hoved, arme og ben op på samme tid og holde stillingen i 10-20 sekunder.

​​

Trin 3

Når barnet kan holde positionen i trin 3 i 10-20 sekunder, skal barnet ligge sig på maven, løfte hoved, arme og ben på samme tid. Nu skal barnet i hurtigt tempo løfte venstre arm, højre ben, og der efter højre arm, venstre ben.

Skoleklar!

Øvelse 2: Core

Målet med øvelsen er at barnet får opbygget en muskulatur omkring ryg og mave og ikke mindst en viden om musklerne. Disse muskler er især vigtige til at opretholde den rigtige positur når man sidder på en stol.

Trin 1

Barnet ligger sig på ryggen med benene bøjet og fødderne i jorden. Hænderne er foldet på brystet. Barnet løfter numsen så højt op det kan og bevæger numsen fra side til side i 20 sekunder.​

Skoleklar!

Øvelse 3: Spiderman

Målet med øvelsen er at barnet får opbygget en muskulatur omkring ryg og mave og ikke mindst en viden om musklerne. Disse muskler er især vigtige til at opretholde den rigtige positur når man sidder på en stol.

Trin 1

Barnet ligger sig på maven på gulvet med håndfladerne nedad og anklerne bøjet ud til siderne. Nu gælder det om for far og mor at "vende" barnet. Først kan man forsigtigt tage fat på siden eller forsøge at tage fat i arme og ben. Barnet skal bruge sine kræfter og kæmpe imod at barnet bliver vendt. (Brug evt.  madras eller underlag)​

Skoleklar!

Øvelse 4: Kryds midterlinien

Trin 1

Gå 10 skridt til højre hvor venstre ben skiftevis går foran og bagved højre ben. Fødderne skal ind og røre hinanden ved hvert skridt. Gå derefter 10 skridt til venstre.​

Skoleklar!

Øvelse 5: Rulle

Trin 1
​Barnet skal ligge på ryggen med strakte ben og arme (op over hovedet). Herfra skal barnet rulle 8 gange til den ene side og 8 gange tilbage igen. Målet er, at barnet kan rulle lige uden at kigge op, og at det holder sig strakt, mens det ruller – ligesom i udgangspositionen.

Skoleklar!

Øvelse 6: Kolbøtte

Trin 1

Den voksne stiller sig bag barnet. Barnet skal nu sætte sig med let spredte ben, bukke sig forover, sætte hænderne i underlaget og kigge ind på sin navle (man kan også sige at hagen skal ind til brystkassen). Ved at løfte let i barnets hofte kan du nu hjælpe det med at få vægten ud over hovedet og komme rundt. Barnet skal gerne kunne slå 5 kolbøtter uden hjælp.

Skoleklar!​

Øvelse 7: Katten

Trin 1

Barnet stiller sig på alle fire med hænderne placeret under skuldrene og knæene under hofterne. Barnet skal starte med at runde ryggen og det gøres ved at presse ryggen op imod loftet uden at arme og ben ændrer stilling. Hold positionen i 30 sek. Barnet skal nu svaje i ryggen og det gøres ved at presse maven imod gulvet. Arme og ben stadig i samme stilling. Hold positionen i 30 sek. Husk undervejs at barnet skal have nogle dybevejrtrækninger og udåndinger. Øvelsen skal gentages 5 gange.​

Skoleklar!

Øvelse 8: Skiløb

Trin 1​

Barnets ben starter samlet på stedet. I et hop føres det ene ben frem og det andet tilbage og lander. Barnet hopper igen og benene føres modsat. Dette gøres 10 gange uden fejl.

Trin 2

Barnets arme starter ned langs siden. I et hop føres den ene arm frem og den anden tilbage. Barnet hopper igen og armene føres modsat. Dette gøres 10 gange uden fejl.

Trin 3

Barnets arme starter ned langs siden og benene samlet. I et hop føres den ene arm og modsatte ben fremad. I samme bevægelse føres modsatte arm og ben tilbage. Barnet hopper igen og arme og ben føres modsat. Dette skal gøres langsomt 10 gange uden fejl.

Trin 4

Barnets arme starter ned langs siden og benene samlet. I et hop føres den ene arm og modsatte ben fremad. I samme bevægelse føres modsatte arm og ben tilbage. Barnet hopper igen og arme og ben føres modsat. Dette skal gøres 10 gange uden fejl i moderat tempo.

Skoleklar!

Øvelse 9: Sprællemand

Trin 1
​Hop på stedet og land skiftevis med samlede og spredte ben

Trin 2
​Hop på stedet og land skiftevis med armene ned langs siden og løftet til vandret stilling.

Trin 3
​Hop på stedet og land skiftevis med samlede fødder og armene ned langs siden og spredte fødder med armene løftet til vandret stilling.

Trin 4

Hop på stedet og land skiftevis med samlede fødder og armene ned langs siden og spredte fødder med løftet til vandret stilling. (hver anden gang skal armene være strakt over hovedet.

Skoleklar!

Kontakt Børnenes Motorikklub​

Højgårdsvænget 13

8600 Silkeborg​

Telefon: 27 21 12 26​

E-mail: info@motorikklubben.dk

CVR: 36706457

vores privatlivspolitik

Børnenes Motorikklub ApS
Højgårdsvænget 13
8600 Silkeborg

Hvem er vi​

​​Børnenes Motorikklub består af Helle, Tonni og Søren der tilsammen har over 30 års erfaring med motorik og indlæring. 

Da en god grundmotorik er essentiel for bevægeglæde, sociale kompetencer og indlæringsparathed, ​ er vi klar til at hjælpe jer og jeres børn med at få en masse glade stunder sammen, så der er basis for, at de kan få leget, tumlet og bevæget sig til en glad og aktiv opvækst.

se månedens motorikhilsen