Indtast din registrerede e-mail:
Indtast ny adgangskode:

Balancesansen

​Balancesansen kan trænes på mange måder. Herunder har I vores motoriktjek-øvelser der understøtter balancesansen, understøttende lege og vores månedlige motorik hilsener.

Månedens motorik hilsener

Øvelse 1: Stå på et ben

Målet med øvelsen er at kunne holde balancen i på et ben i 20 sekunder imens man har lukkede øjne og tegner en cirkel med foden.

Trin 1

​Stå på 1 ben i 20 sek og skift derefter ben

Trin 2
​Stå på et ben imens du "tegner" en cirkel i luften i 20 sekunder.Skift derefter ben.


Trin 3
​Stå på et ben i 20 sekunder, imens du lukker dine øjne. Skift derefter ben.


Trin 4
​Stå på et ben i 40 sekunder, imens du lukker dine øjne.

Skift derefter ben.

Trin 5
​Stå på et ben i 20 sekunder, imens du lukker dine øjne og "tegner" en cirkel. Skift derefter ben.

​​

Skoleklar!

Øvelse 2: Dreje rundt, lodret

​Målet med øvelsen er at kunne dreje rundt om sig selv 8 gange og ikke være svimmel efter 2 sekunder!


Trin 1

Se lige ud og løft armene til vandret position. Drej langsomt rundt om jer selv to gange. Stop op.

Hvis I føler ubehag mere end to sekunder, skal I stoppe øvelsen.

De næste 14 dage skal I træne tre gange om dagen med én omgang.

Trin 2

Drej langsomt rundt om jer selv 4 gange. Stop op.

Hvis I føler ubehag mere end to sekunder, skal I stoppe øvelsen.

De næste 14 dage skal I træne tre gange om dagen med tre omgange.


Trin 3

Drej langsomt rundt om jer selv 5 gange. Stop op. Hvis I føler ubehag mere end to sekunder, skal I stoppe øvelsen.

De næste 14 dage skal I træne tre gange om dagen med fire omgange.


Trin 4

Drej langsomt rundt om jer selv 7 gange. Stop op.

Hvis I føler ubehag mere end to sekunder, skal I stoppe øvelsen.

De næste 14 dage skal I træne tre gange om dagen med 6 omgange. "

Trin 5

Drej langsomt rundt om jer selv 8 gange. Stop op.

Hvis I føler ubehag mere end to sekunder, skal I stoppe øvelsen.

De næste 14 dage skal I træne tre gange om dagen med 7 omgange.

Skoleklar!

Øvelse 3: Dreje rundt, vandret

Målet med øvelsen er at kunne dreje rundt om sig selv 8

gange og ikke være svimmel efter 2 sekunder!


​Trin 1

Buk jer forover i 90 graders stilling og løft armene ud til siden. Drej rundt om jer selv to gange. Hvis I ikke føler ubehag efter to sekunder skal gå I videre til trin 2.

Trin 2
​Buk jer forover i 90 graders stilling og løft armene ud til siden. Drej rundt om jer selv 4 gange. Hvis I ikke føler ubehag efter to sekunder skal gå I videre til trin 3.

Trin 3

Buk jer forover i 90 graders stilling og løft armene ud til siden. Drej rundt om jer selv 5 gange. Hvis I ikke føler ubehag efter to sekunder skal gå I videre til trin 4.

Trin 4

Buk jer forover i 90 graders stilling og løft armene ud til siden. Drej rundt om jer selv 7 gange. Hvis I ikke føler ubehag efter to sekunder skal gå I videre til trin 5.

Trin 5

Buk jer forover i 90 graders stilling og løft armene ud til siden. Drej rundt om jer selv 8 gange. Hvis I ikke føler ubehag efter to sekunder skal I holde øvelsen ved lige jævnligt.

Skoleklar!

Øvelse 4: Dreje rundt, kig nedad

Målet med øvelsen er at kunne dreje rundt om sig selv 8

gange og ikke være svimmel efter 2 sekunder!


​Trin 1

​​Kig ned på jeres tæer og løft armene til vandret position. Drej rundt

om jer selv 2 gange. Hvis I ikke føler ubehag efter 2 sekunder skal gå

I videre til trin 2.

Trin 2

Kig ned på jeres tæer og løft armene til vandret position. Drej rundt

om jer selv fire gange. Hvis I ikke føler ubehag efter 2 sekunder skal

gå I videre til trin 3.

Trin 3

Kig ned på jeres tæer og løft armene til vandret position. Drej rundt

om jer selv fem gange. Hvis I ikke føler ubehag efter 2 sekunder skal

gå I videre til trin 4.


Trin 4

Kig ned på jeres tæer og løft armene til vandret position. Drej rundt

om jer selv 7 gange. Hvis I ikke føler ubehag efter 2 sekunder skal gå

I videre til trin 5.


Trin 5

Kig ned på jeres tæer og løft armene til vandret position. Drej rundt

om jer selv 8 gange. Hvis I ikke føler ubehag efter 2 sekunder skal I

holde øvelsen ved lige jævnligt.

Skoleklar!

Kontakt Børnenes Motorikklub​

Højgårdsvænget 13

8600 Silkeborg​

Telefon: 27 21 12 26​

E-mail: info@motorikklubben.dk

CVR: 36706457

vores privatlivspolitik

Børnenes Motorikklub ApS
Højgårdsvænget 13
8600 Silkeborg

Hvem er vi​

​​Børnenes Motorikklub består af Helle, Tonni og Søren der tilsammen har over 30 års erfaring med motorik og indlæring. 

Da en god grundmotorik er essentiel for bevægeglæde, sociale kompetencer og indlæringsparathed, ​ er vi klar til at hjælpe jer og jeres børn med at få en masse glade stunder sammen, så der er basis for, at de kan få leget, tumlet og bevæget sig til en glad og aktiv opvækst.

se månedens motorikhilsen